VASILIOS GIKAS -Oικονομολογος Αθηνα

H Αθήνα πριν ονομαστεί Αθήναι.

H Αθήνα πριν ονομαστεί Αθήναι.
Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page

Πως λεγόταν η Αθήνα πριν ονομαστεί Αθήναι.

Η Αθήνα είναι η Πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας. Είναι από τις παλαιότερες πόλεις του κόσμου -από το 5000 π.Χ.-, με την καταγεγραμμένη Ιστορία της από το 3.200 π.Χ. Η ίδρυση της Αθήνας χάνεται στην αχλή του Μύθου, καθώς προϋπήρχε της Μυκηναϊκής Εποχής.
Πρώτοι Κάτοικοι της περιοχής θεωρούνται οι Πελασγοί και μετέπειτα, μετά τον κατακλυσμό του Δευκαλίωνα, οι Ίωνες (ο Γενάρχης Ίων ήταν υιός του Απόλλωνα και της Κρέουσας). Πρώτος Βασιλιάς της Πόλης, σύμφωνα με τη Μυθολογία, ήταν ο Πελασγός Ακταίος [ο Ακταίος (Ακτεύς), κατά τον Παυσανία ήταν ο πρώτος Βασιλιάς της Αθήνας.

Ήταν ο γιός του Ερυσίχθονα, πατέρας της Άγραυλου, που παντρεύτηκε τον Κέκροπα και του Τελαμώνα και φίλος του Πηλέα, έτσι η Πόλη ονομάστηκε Ακτή ή Ακτική. Τον Ακταίο διαδέχθηκε ο γαμπρός του, Κέκρωψ, από τον οποίο ονομάστηκε Κεκροπία [Κέκρωψ, γιός της Μητέρας Γης και του Ουρανού και Μυθικός Ιδρυτής της πρώτης Πόλης των Αθηνών στην Ακρόπολη (που ονομαζόταν Κεκροπία εκείνο τον καιρό), είναι ο πρώτος Αττικός Ήρωας και Χθόνια Θεότητα, παρουσιαζόμενος συνήθως ως διφυής, από τη μέση και πάνω άνθρωπος και από τη μέση και κάτω δράκος. Θεωρείται Γενάρχης των Αθηναίων (Κεκροπίδες), πιστεύεται ότι ο τάφος του βρισκόταν στο βορειοδυτικό τμήμα της Στοάς των Καρυάτιδων στο Ερεχθείο (Κεκρόπιο). Λατρευόταν κυρίως στην Ακρόπολη υπό τη μορφή φιδιού, έχοντας το δικό του Ιερέα, ενώ σ’ αυτόν αποδίδονται η θέσπιση διάφορων Νόμων, η εφεύρεση της Γραφής, η απογραφή του πληθυσμού, η κατάργηση των Ανθρωποθυσιών, η ταφή των νεκρών κι ο τρόπος οικοδόμησης οικιών.

Ο Κέκρωψ μάλλον έζησε γύρω στο 3000 π.Χ.. Σύζυγος του Κέκροπα ήταν η Άγλαυρος, κόρη του Ακταίου, πρώτου Βασιλιά των Αθηνών. Η Άγλαυρος ήταν η προσωποποίηση της γονιμότητας του εδάφους και του λαμπρού φωτός. Ο Ακταίος, ο πρώτος γηγενής βασιλιάς της Αττικής, έδωσε το όνομά του στη Χώρα του: Ακταία < Ακτική < Αττική. Παιδιά τους ήταν οι: Ερυσίχθονας ο Αθηναίος, Άγραυλος η Νεότερη, Έρση και Πάνδροσος.

Ο Κέκρωψ έχτισε πόλεις στην Εύβοια και την Κωπαΐδα. Λατρευόταν επίσης στα Μέγαρα, τη Βοιωτία, τον Αλίαρτο, την Εύβοια, τη Θράκη και τη Σαλαμίνα της Κύπρου. Θεωρείται ο Ιδρυτής της λατρείας του Δία Υπάτου και της Πολιάδας Αθηνάς. Ήταν Κριτής στη φιλονικία Ποσειδώνα – Αθηνάς γιά την Θεϊκή Προστασία της Πόλης. Προτίμησε την Αθηνά: σύμφωνα με τον Μύθο, οι αντίπαλοι ανέβηκαν πάνω στον βράχο της Ακρόπολης, όπου ήρθαν κι οι άλλοι 10 Θεοί από τον Όλυμπο γιά να κάνουν τον Δικαστή στη διαφωνία των δυο Θεών, ενώ ο Κέκροπας παρίστατο ως μάρτυρας. Πρώτος ήρθε ο Ποσειδώνας, στάθηκε στη μέση του βράχου και με την τρίαινά του έδωσε ένα δυνατό χτύπημα στο έδαφος (τα τρία σημάδια μπορεί να τα δει κανείς πίσω από το Ερέχθειον).

Αμέσως ξεπήδησε ένα κύμα αλμυρού νερού που σχημάτισε μία μικρή λίμνη που την ονόμασαν Ερεχθηίδα Θάλασσα. Μετά ήρθε η σειρά της Αθηνάς να παρουσιάσει το Δώρο της κι αφού κάλεσε τον Κέκροπα γιά μάρτυρα, φύτεψε μιά ελιά πάνω στον βράχο, που ξεπετάχτηκε γεμάτη καρπό. Το δέντρο αυτό σωζόταν γιά πολλά χρόνια αργότερα. Μετά από το Δώρο της Αθηνάς ο Δίας κήρυξε το τέλος του αγώνα κι είπε στους άλλους Θεούς να κρίνουν σε ποιόν από τους δυο Θεούς να δοθεί η πόλη. Συγχρόνως ζήτησαν τη μαρτυρία και τη γνώμη του Κέκροπα.

Αυτός από το βράχο ψηλά έριξε μία ματιά γύρω, αλλά όπου να γύριζε, τα μάτια του αντίκριζαν αλμυρό νερό, τις θάλασσες που από παντού έζωναν τη Χώρα. Το δέντρο όμως που είχε κάνει η Αθηνά να φυτρώσει ήταν το πρώτο που φύτρωσε σε όλη τη Χώρα κι ήταν γιά την Πόλη η Υπόσχεση γιά Δόξα κι Ευτυχία. Εκτός αυτού, ο Μύθος αναφέρει ότι όλοι οι Άνδρες της Αθήνας ψήφισαν γιά το Δώρο του Ποσειδώνα κι όλες οι Γυναίκες γιά το Δώρο της Αθηνάς κι επειδή ήταν μια γυναίκα παραπάνω από τους Άνδρες, η Θεά Αθηνά προτιμήθηκε κι η Πόλη πήρε πλέον το όνομά της κι ονομάστηκε Αθήναι. Ο Κέκρωψ θεώρησε πως το Δώρο της Αθηνάς ήταν πιό χρήσιμο κι έτσι της δόθηκε η Κυριαρχία της Πόλης.

Ο Κέκρωψ διαίρεσε τους Κατοίκους της Αθήνας σε 4 Φυλές: Κεκροπίς, Αυτόχθων, Ακταία και Παραλία, κάθε μία με περίπου 20.000 Κατοίκους και γιά να προστατεύσει την Πόλη από τους Πειρατές της Καρίας από τη θάλασσα και τους Βοιωτούς από την ξηρά, αλλά και γιά να διαχειρίζεται καλύτερα τον Πληθυσμό, διαίρεσε την Αττική σε 12 Αυτόνομους Δήμους: Αφίδναι, Βραυρώνα, Δεκέλεια, Επάκρια, Ελευσίνα, Κεκροπία, Κηφισία, Κυθαιρός, Φάληρο, Σφαιττός, Τετράπολις και Θορικό]. Τον Κέκροπα τον διαδέχτηκε στον Θρόνο της Αττικής ο Κραναός -έτσι, τότε όλη η περιοχή της Αττικής ονομάστηκε Κραναά: η ονομασία προέρχεται από το επίθετο κραναός, που σημαίνει τραχύς, πετρώδης, όπως ήταν όλη η βραχώδης Αττική χερσόνησος-, γιός του Ίστρου, ποτάμιου Θεού των Σκυθών και Σύμμαχος των Τρώων. Ήταν Αττικός Ήρωας και Βασιλιάς των Αθηνών, που διαδέχθηκε τον Κέκροπα και βασίλευσε την εποχή του Κατακλυσμού του Δευκαλίωνα.

Ο Κραναός πήρε ως σύζυγό του τη Σπαρτιάτισσα Πεδιάδα κι απέκτησαν 3 Θυγατέρες: την Κρανάη, την Κραναίχμη και την Ατθίδα. Από την τελευταία, που απεβίωσε σε μικρή ηλικία, ονόμασε ο Κραναός τη Χώρα του Ατθίδα (γιαυτό σήμερα οι Γυναίκες της Αττικής ονομάζονται Ατθίδες). Οι Αθηναίοι λάτρευαν τον Κραναό ως ήρωα με ιδιαίτερο Ιερέα, που εκλεγόταν από το Γένος των Χαριδών. Από τον Κραναό οι Κάτοικοι της Αττικής ονομάζονταν Κραναοί ή παιδιά του Κραναού, θεωρούμενοι απόγονοί του. Η Αθήνα ονομαζόταν Κραναάπολις κι η Ακρόπολη Κραναά. Υπάρχει επίσης το επίθετο Κραναία γιά τη Θεά Αθηνά, ενώ το Ιερό της στην Ελάτεια ονομαζόταν Κραναί. Από τον Κραναό ετυμολογούν μερικοί και τη νήσο Κρανάη, όπου κατά τον Όμηρο μετέφερε αρχικά ο Πάρις την Ωραία Ελένη. Εικάζεται ότι ο Κραναός ήταν πρωτογενώς Θεότητα του Κύκλου της Αθηνάς, που λατρευόταν ιδιαίτερα αρχικώς στον δήμο Λαμπτραί. Ο Αμφικτύων έδιωξε από την εξουσία τον Κραναό, ο οποίος κατέφυγε στον Δήμο των Λαμπτρών, όπου και πέθανε. Εκεί βρισκόταν κι ο τάφος του μέχρι τα μεταγενέστερα χρόνια, όπως αναφέρει ο Παυσανίας (Α 31, 3).

 

Share This Post



Τελευταίες Ειδήσεις

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.